Schietsport

Sportschieten is een sport voor perfectionisten. Een olympische sport zelfs. Een sport die op alle niveau's beoefend kan worden van recreatief tot topsport. Kortom, een sport voor iedereen. In Nederland wordt de schietsport door bijna 40.000 schutters beoefend. De sport kan zowel door jong als oud beoefend worden, al wordt vaak voor het schieten met vuurwapens gewacht tot de volwassen leeftijd bereikt is.

Om goede resultaten te behalen bij het schieten, moet je beschikken over een goede conditie, lichaamsbeheersing en concentratievermogen. Daarnaast zit de uitdaging in het feit dat deze eigenschappen keer op keer aangewend moeten worden om telkens weer een perfect schot af te geven. Wedstrijd series bestaan vaak uit enkele tientallen schoten.

In de statische schietsport wordt geschoten op papieren doelen (de roos) welke verschillende ringen heeft. De binnenste ring geeft het hoogste aantal punten maar is tevens het kleinst. Deze vorm van schietsport kan zowel beoefend worden met klein- of groot-kaliber wapens, geweren pistolen en revolvers, in zowel staande, liggende of geknielde positie. Elk met hun eigen discipline en regels.

Binnen de schietsport in Nederland worden er diverse disciplines beoefend, naast de wapencategorie (bijv. pistool of geweer) zijn deze disciplines door reglementen beperkt. Bijvoorbeeld: Klein Kaliber Geweer (KKG) wordt in div. disciplines verschoten, allen met een enkelschots geweer in .22 lr, maar wel op verschillende afstanden, 12 meter, 50 meter en in verschillende houdingen, staand, liggend, geknield of een combinatie hiervan.

Enkele voorbeelden van disciplines die in Pannerden mogelijk zijn:

• Meesterkaart licht (vuistvuurwapen, klein kaliber)
  • Meesterkaart zwaar (vuistvuurwapen, groot kaliber)
  • Militair pistool (vuistvuurwapen, groot kaliber)
  • Klein kaliber geweer
  • Militair geweer* (groot kaliber geweer, gebruikt door krijgsmacht)
  • Veteranen geweer* (groot kaliber geweer, gebruikt door krijgsmacht)
  • Historisch wapen (pistolen en geweren, zwart kruit basis)

* Bij deze disciplines betreft het een afgeleide van de officiële discipline aangezien onze baanlengte slechts 50 meter bedraagt. De vereniging maakt daarnaast een aantal keer per jaar gebruik van de 100 meter baan in Winterswijk.

Niet al deze disciplines kunnen op iedere woensdagavond geschoten worden, maar het geeft wel aan dat er binnen de accomodatie een breed scala aan mogelijkheden is voor zowel de recreatieve- als de competitieve schutter.